با ایجاد بازار توافقی فرابورس ورود به بازار پایه بسته می‌شود

رئیس سازمان بورس گفت: با راه‌اندازی بازار توافقی فرابورس، ورودی جدیدی در بازار پایه نخواهیم داشت.

مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در آیین افتتاحیه بازار توافقی فرابورس ایران گفت: بازار توافقی بسیار مهم است و روند توسعه فرابورس با شتاب منطقی و مناسبی ادامه دارد. یکی از ایرادات جدی در بازار پایه این بود که هیچ تفاوتی با بازار شرکت‌های پذیرفته شده وجود نداشت. این موضوع می‌توانست ریسک‌های زیادی به سهامداران تحمیل کند.

او در ادامه متذکر شد: عمده شرکت‌های حاضر در بازار توافقی، شرکت‌هایی هستند که امکان پذیرش در بازار بالاتر ندارند و اگر شرکتی امکان ورود به بازار بالاتر را داشته باشد، باید این مسئله انجام شود.

عشقی ادامه داد: عمدتا در زمان‌هایی که بازار با فراز یا فرود مواجه است این سهم‌ها تاثیر بیشتری می‌گیرند. در نیمه دوم سال گذشته شرکت فرابورس پیشنهاد بازار توافقی را مطرح کرد که به نوعی رسالت اصلی فرابورس هم بود. بحث‌های فنی متعددی داشت و به همین خاطر طول کشید. پیام ما از راه اندازی بازار توافقی این است که تفاوتی بین شرکت‌هایی که پذیرش شده اند و شرکت‌هایی که پذیرش نشده اند قائل شویم. از شرکت‌ها دعوت می‌کنیم اگر شرایط پذیرش در یکی از بازار‌های فرابورس را داشته باشند حتما این کار را انجام دهند.

رئیس سازمان بورس در ادامه گفت: در این بازار شرکت‌ها باید بیانیه ریسک را امضا کنند تا بتوانند فعالیت کنند. در نظر گرفته شده که دامنه‌ها باز باشد تا سهامداران بتوانند با محدودیت کمتری فعالیت کنند. تجارب بین المللی هم نشان داده بازاری مثل بازار پایه ما مشابهی ندارد که همه سهم‌ها از پذیرش نشده تا لغو پذیرش که شرایط بغرنجی دارند، مانند سایر بازار‌ها معامله شوند. با راه اندازی بازار توافقی، ورودی بازار پایه ما بسته می‌شود.

شیرازی مدیرعامل فرابورس هم در این رویداد گفت: در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲ ارزش بازار‌های فرابورس به ۲۵۰۰ میلیارد تومان و ۲ هزار هزار میلیارد تومان رسیده که ۴۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

این مقام مسئول ادامه داد: ارزش معاملات سهام ۱۲۰ درصد و سهام بازار اول و دوم ۱۵۰ درصد و بازار پایه ۷۰ درصد رشد داشته است که به نوعی رغبت سرمایه گذاران به بازار‌های با ثبات‌تر را نشان می‌دهد.

شیرازی ادامه داد: میزان سهام شناور شرکت‌ها به ۲۷ درصد رشد داشته که نشان از افزایش شناوری و نقدشوندگی بازار است. در ۶ ماه امسال ۹ شرکت در بازار توافقی گشایش داشتیم که ۸۰ درصد رشد داشته است. شرکت‌های پذیرش شده ۱۶ شرکت بوده اند.

مدیرعامل فرابورس تاکید کرد: ۸۰ طرح تامین مالی شده و ۴۲۰ درصد در مبلغ تامین مالی رشد داشته ایم. ۷ صندوق خصوصی پذیرش شده اند که سرمایه آن‌ها ۴۶۴۰ میلیارد تومان بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا