برخط شدن همه خدمات تا آخر آبان

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از برخط شدن همه خدمات تا پایان آبان خبرداد و درباره تفاهم‌نامه با عمان گفت: نهایت تلاش را برای اجرایی شدن این توافقنامه با ۱۴ محور به کاربسته و درصورت مواجهه با سد تحریم تدبیری می‌اندیشیم.

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره سفر اخیر خود به کشور عمان و دستاوردهای این سفر گفت: عمان کشور همسایه، دوست و برادر ماست و همیشه در کنار جمهوری اسلامی بوده است. علاوه بر اینها، در حوزه فناوری ارتباطات جزو کشورهای پیشرو است و شاخص‌های خوبی دارد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هم ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد، خاطرنشان کرد: این موارد در سفر بنده مورد بررسی قرار گرفت و یک سند همکاری با ۱۴ محور امضا شد.

زارع پور ادامه داد: این محورهای همکاری از ترانزیت داده از عمان از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران و بالعکس تا همکاری‌های پستی را دربرمی‌گیرد که به واسطه آن محصولات ایرانی از طریق شرکت پستی عمان در اختیار دیگر کشورها قرار می گیرد. همچنین در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات توافقات خوبی حاصل شد که امیدواریم با پیگیری ها این توافقات اجرایی و عملی شود‌.

وزیر ارتباطات در پاسخ به اینکه آیا برای انجام این قراردادها با سد تحریم مواجه نمی‌شویم، گفت: باید نهایت تلاش خود را برای تحقق این موافقت نامه‌ها انجام دهیم و عبور از تحریم را بهانه نکنیم‌. اینکه بگوییم کاری به دلیل تحریم عملی نمی‌شود درست نیست.

وی اضافه کرد: اگر هم جایی به سد تحریم خوردیم باید تلاش کنیم و تدبیری بیندیشیم و راهی بیابیم یا راهی بسازیم.

۲۰درصد خدمات تا پایان سال هوشمند می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از گفت وگو با اشاره به مصوبه اخیر مجلس  و اینکه طبق این قانون تمام خدمات تا آخر آبان برخط می‌شود، اظهار کرد: همچنین تا آذر ماه همه استعلامات باید برخط و تا پایان سال ۲۰ درصد خدمات باید هوشمند شود.

وی با اشاره به تشکیل کمیته نظارتی متشکل از وزارت ارتباطات، سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه، ادامه داد: هر هفته با یک نهاد و وزارت‌خانه نشستی برگزار و کارنامه‌هایشان تقدیم شان می‌شود که وضعیت به چه شکل است.

زارع‌پور افزود: این دستگاه ها باید به سرعت خود را به آنچه که قانون مقرر کرده برسانند و تا موعد مقرر قانونی سرویس‌های لازم را برای مردم فراهم کنند.

به گزارش موج، نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه ۱۴ آبان و در جریان بررسی موارد مراعا مانده از لایحه برنامه هفتم توسعه بند (ج) ماده ۱۰۷ را تصویب کردند.

طبق این مصوبه، به منظور هوشمندسازی و تحقق دولت الکترونیک، وزارت خانه ها و موسسات دولتی موظفند اقدامات زیر را انجام دهند.

ج- خدمات خود را تا پایان سال اول اجرای برنامه به صورت برخط و امن ارائه نموده و حداقل سالانه ۲۰ درصد از خدمات الکترونیکی خود را برای کلیه اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی بالای هجده سال از طریق «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» به صورت هوشمند و بدون مراجعه حضوری و دخالت عامل انسانی یا اخذ مدارک و مستندات بهصورت دستی ارائه نمایند.

آیین نامه اجرائی این بند مشتمل بر مصادیق خدمات و نحوه هوشمندسازی و بهینه سازی فرایندهای مربوط ظرف سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

تبصره- سازمان ثبت احوال کشور مکلف است نسبت به راه اندازی پایگاه ملی هویت اشخاص حقیقی و حقوقی با امکان شناسایی روابط سببی و نسبی اشخاص حقیقی و شناسایی خانوار اقدام نماید. این سازمان مکلف است با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ظرف مدت یکسال پس از ابلاغ این قانون، نسبت به ارائه خدمت احراز هویت در ارائه خدمات الکترونیکی به کلیه بخش‌های دولتی و خصوصی اقدام نماید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا