واردات خودرو؛ موثر یا کوبیدن آب در هاون

محمدرضا رسولی| برخی مسوولان در هیات مدیره های شرکت های خودروساز مسوولیت دارند و همین‌ها نمی گذارند وضع اصلاح شود. اینها گوشه ای از افشاگری رشیدی کوچی نماینده مجلس شورای اسلامی درباره پشت پرده مافیای خودرو است که چندی پیش در یک برنامه زنده تلویزیونی ایراد شده است.

بنا بر اظهارات ایشان ۸۰ درصد آلودگی هوا بخاطر خودروهای داخلی است و آلودگی هوا سالانه بین ۸ تا ۱۱ میلیارد دلار هزینه برای کشور ایجاد می‌کند، اما مصلحت ۸۰ میلیون ایرانی فدای ۱۵۰ نفر مافیای خودرو شده است!

این روزها بحث واردات خودروهای نو و کارکرده خارجی با هدف کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودروهای داخلی داغ است. در حال حاضر خودروهای درحال تولید و مونتاژ در کشور، فاقد استاندارد ایمنی کیفیت هستند. بر اساس آمار رسمی، حدود ۵۱ درصد از مصدومان در حوادثرانندگی بخاطر بی‌کیفیت بودن خودروهای داخلی جان خود را از دست می‌دهند و سالیانه ۶۰ هزار معلول هم به جمعیت تحت پوشش بهزیستی اضافه می‌شود که بسیاری قطع نخاعی هستند. این آمار وحشتناک، عمق یک فاجعه انسانی را نشان می‌دهد که مافیای خودرو به بهانه حمایت از تولید داخلی در ایران رقم زده و به عبارتی دیگر، منافع خودشان را بر منافع ملی و امنیت جانی مردم ترجیح داده‌اند. ضمن اینکه برآوردها نشان می‌دهد به ازای هر نفری که در تصادفات جانش را از دست می‌دهد، بیش از هشت میلیارد تومان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به کشور خسارت تحمیل می‌شود.

طبق گزارش‌های منتشر شده روی کدال، مجموع زیان انباشته ایران‌خودرو،سایپا و پارس‌خودرو به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. شرکت ایران‌خودرو در سال گذشته بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان ضرر کرده و زیان انباشته آن به بیش از ۵۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. اینکه چرا با توجه به ضررده بودن تولید خودروهای داخلی، خودروسازان همچنان به تولید این خودروها اصرار دارند، سوالی است که تاکنون بی جواب مانده است.

به اعتقاد کارشناسان این حوزه، راه برون رفت از وضعیت فعلی، واردات خودرو نو و دست دوم خارجی با تعیین “تعرفه معقول و متعادل” است. در غیر این‌صورت واردات خودرو با تعیین “تعرفه بالا”، نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه یک مشکل به مشکلات دیگر مردم اضافه خواهد کرد و در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن “آب در هاون کوبیدن” است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا