تشدید دلارزدایی بین روسیه و پاکستان این بار با پول غلات

پاکستان در راستای توافق با روسیه برای حذف دلار از تجارت دوجانبه برای نخستین بار پول غلاتی را که از روسیه وارد کرده است، به درهم امارات پرداخت کرد.

پاکستان در سال ۲۰۲۳ مقادیر بی سابقه غلات را از روسیه دریافت کرد که بالغ بر ۱.۴ میلیون تن بود و هزینه واردات ماه نوامبر خود را برای برای اولین بار به جای دلار آمریکا به درهم امارات تسویه کرد.
بر اساس داده‌ها مشخص است که پاکستان در پایان پاییز ۳۷۷.۲ هزار تن گندم به ارزش تقریبی ۱۰.۶ میلیارد روبل از روسیه وارد کرده است و بیشتر این مبلغ، حدود ۸۲ درصد، به درهم امارات پرداخت شده است که اولین مورد از این نوع در تجارت غلات بین دو کشور است.

در مجموع، روسیه در سال ۲۰۲۳ رکورد صادرات غلات را به پاکستان را که به نزدیک به ۱.۴ میلیون تن رسید، شکسته است، در مقایسه با سال گذشته که به ۲۹۴ هزار تن رسیده بود.
پیش از آن، طبق داده‌های موجود از دو کشور، سال ۲۰۲۰ سالی بود که پاکستان رکورد واردات غلات از روسیه را شکست. در آن دوره شرکت‌های پاکستانی ۱.۲ میلیون تن غلات روسیه خریداری کردند.

روسیا الیوم نوشت: نکته قابل توجه این است که غلات هم به  روند دلارزدایی در تجارت بین دو کشور پیوسته است. روسیه در ماه سپتامبر اولین عرضه نفت به پاکستان را در ازای دریافت پول آن با یوان چین انجام داد و در طول سال جاری زغال سنگ را هم به درهم امارات به پاکستان فروخته است. با این ارزها، مواد غذایی، مواد شیمیایی و کود نیز بین دو کشور معامله می شود.

طی سال‌های گذشته روسیه و شرکای تجاری این کشور روند مبادله به ارزهای ملی در تجارت دوجانبه را با هدف کنار گذاشتن دلار و یورو در دستورکار قرار داده‌اند. در واقع مسکو به دنبال حذف دلار از تجارت خارجی خود است و با کشورهایی نظیر هند،‌ چین،‌ ایران و ترکیه برای مبادله با ارزهای ملی به توافق رسیده است.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بارها تاکید کرده که حکمرانی دلار به عنوان ارز جهانی در مبادلات تجاری در حال افول است و پیش‌بینی کرد که تجارت به ارزهای ملی گسترش خواهد یافت و به تدریج در سراسر جهان غالب خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا