فهرست کالاهای مشمول قیمت‌گذاری کوچک‌تر شد| آخرین نرخ مصوب نان، لبنیات، روغن و تخم مرغ و مواد پروتئینی

مسئولان صنایعی که قیمت محصولاتشان آزاد شده متعهد شده‌اند از افزایش غیرمتعارف قیمت‌ها جلوگیری کنند

با تصمیم ستاد تنظیم بازار گروه‌بندی کالاهای اساسی تغییر کرد و برخی اقلام از فهرست کالاهای اساسی خارج شدند. بر این اساس کالاهایی که تاکنون مشمول قیمت‌گذاری مصوب و پیشینی بودند در ۳گروه کالایی شامل اقلام اساسی، اقلام ضروری و اقلام عادی گنجانده شدند که نرخ‌گذاری اقلام اساسی همچنان به روال قبل در ستاد تنظیم بازار انجام خواهد شد.

کارگروه تنظیم بازار وزارت صمت هفته گذشته در جلسه‌ای که با حضور رئیس سازمان حمایت، معاون صنایع عمومی وزارت صمت، مدیرکل نظارت و هماهنگی گشت‌های مشترک سازمان تعزیرات، مدیرکل بازرسی وزارت جهاد و مسئولان صنایع و اصناف مرتبط برگزار شد، مصوبه ستاد تنظیم بازار درخصوص تغییرات جدید قیمت‌گذاری کالاهای اساسی را به صنایع مرتبط، ابلاغ کرد.

اخبار غیررسمی حاکی از آن است که براساس مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار کشور اقلام مصرفی اساسی در ۳ گروه اساسی، ضروری و عادی گروه‌بندی شده‌اند که نرخ‌گذاری گروه کالاهای اساسی همچون گذشته در ستاد تنظیم بازار و با تعیین نرخ مصوب انجام می‌شود و تولیدکنندگان باید با ارائه مستندات هزینه و قیمت به سازمان حمایت برای تعیین قیمت مصوب کالاهایشان رایزنی کنند. گروه دوم شامل کالاهای ضروری اقلامی هستند که با یک درجه سخت‌گیری کمتر در کارگروه تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت‌گذاری می‌شوند. قیمت این اقلام نیز همچنان پس از بررسی مستندات هزینه تولید با نظارت دولت تعیین و ابلاغ می‌شود اما نرخ‌گذاری اقلامی که در گروه سوم کالایی قرار گرفته‌اند براساس مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار به تولیدکنندگان واگذار شده و به این ترتیب این محصولات عملا از شمول نرخ‌گذاری پیشینی خارج شده‌اند. جزئیات این مصوبه مهم و اقلام گروه‌های سه‌گانه با توجه به محرمانه بودن این جلسه منتشر نشده اما براساس اخبار تأیید نشده، ظاهراً بعضی محصولات سلولزی مثل دستمال کاغذی و پوشک بچه، بعضی اقلام کنسروی و همچنین ماکارونی جزو محصولاتی هستند که گروه‌بندی آنها با تغییراتی همراه بوده است. گفته می‌شود، مسئولان صنایعی که قیمت محصولاتشان آزاد شده متعهد شده‌اند از افزایش غیرمتعارف قیمت‌ها جلوگیری کنند.

در این جلسه به حاضران، به‌ویژه صنایعی که کالاهای تولیدی آنها از شمول قیمت‌گذاری خارج شده، تأکید شده که برای حفظ ‌آرامش بازار جزئیات این مصوبه را رسانه‌ای نکنند تا بازار مصرف، کم‌کم خود را با تغییرات قیمت این کالاها هماهنگ کند، از این‌رو تماس خبرنگار همشهری با صاحبان صنایع یادشده برای دریافت جزئیات بیشتری از تصمیمات اخیر بی‌نتیجه ماند.

فهرست کالاهای مشمول قیمت‌گذاری مصوب در سال‌های اخیر بارها دستخوش تغییر شده اما آخرین فهرست منتشر شده از این کالاها مربوط به ۲ سال پیش است که براساس آن، لبنیات پرمصرف (ماست ساده، شیر کم چرب، پنیر یو اف)، شیرخام، حبوبات، گوشت مرغ، گوشت قرمز، تخم مرغ، قندوشکر، کودهای شیمیایی پایه، روغن خام و تصفیه شده خوراکی، دانه‌های روغنی، نهاده‌های دام و طیور (کنجاله، جو و ذرت)، گندم، آرد، نان، برنج، رب گوجه فرنگی، کنسرو تن ماهی، دارو و مکمل‌های دام و طیور (منتخب وزارت جهادکشاورزی)، ماکارونی (رشته‌ای ساده)، دارو و تجهیزات پزشکی (منتخب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)، انواع خودرو (منتخب کمیته خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت)، انواع شوینده (منتخب وزارت صنعت، معدن و تجارت)، یخچال، یخچال فریزر، تلویزیون، ماشین لباسشویی، کاغذ مطبوعات، چاپ و تحریر، روغن موتور، لاستیک خودرو، انواع پوشک و دستمال کاغذی، خدمات پزشکی، درمانی، تشخیصی و آزمایشگاهی، حمل‌ونقل بار و مسافر درون و برون‌شهری (اعم از هوایی، ریلی و جاده‌ای) و عوارض جاده‌ای و خدمات بندری، مشمول نرخ‌گذاری مصوب عنوان شده‌اند. قیمت بعضی از این کالاها ازجمله گوشت قرمز، حبوبات و برنج طی یک‌سال گذشته با توجه به عرضه و تقاضا تعیین شده‌ و تابع نرخ مصوب نبوده است.

فهرست کالاهای مشمول قیمت‌گذاری کوچک‌تر شد | آخرین نرخ مصوب نان، لبنیات، روغن و تخم مرغ و مواد پروتئینی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا