رکورد ۴۰ ساله قیمت سوخت در آمریکا شکسته شد

متوسط قیمت بنزین در آمریکا از مرز ۴ دلار در هر گالن عبور کرده و رکورد ۱۴ سال گذشته را شکسته است.

سال‌هاست که سیاستمداران گفته‌اند که صنعت نفت در حال رشد آمریکا، این کشور را از نظر انرژی «مستقل» خواهد کرد. چراکه در واقع، ایالات متحده بزرگترین تولید کننده نفت در جهان است و عربستان و روسیه در رتبه های بعدی قرار دارند.

با این وجود، یک شوک به عرضه و تقاضای نفت در هر نقطه از جهان می‌تواند باعث افزایش در جای دیگری شود، زیرا مستقل بودن آمریکا از انرژی فقط به این معنی است که ایالات متحده بیش از وارداتش صادرات دارد – نه اینکه مستقل از بقیه جهان باشد.

در پر جمعیت‌ترین شهر آمریکا، قیمت بنزین به میانگین ۶.۰۳ دلار در هر گالن رسیده است. در شهر‌های ونتورا، سن لوئیس اوبیسپو و چند شهر دیگر نیز قیمت بنزین از مرز ۶ دلار عبور کرده است.

سی‌ان‌ان در خصوص نوسان قیمت سوخت در آمریکا نوشته است قیمت‌ها مثل یک موشک بالا رفته و مثل پَر پایین می‌آید. میانگین ملی بنزین بدون سرب نیز در آمریکا به ۴.۲۳ دلار در هر گالن رسیده است. این اولین بار در ۱۴ سال گذشته است که قیمت بنزین از مرز ۴ دلار در هر گالن می‌گذرد.

تحلیلگران انتظار دارند با جهش قیمت نفت در هفته جاری و افزایش قیمت بنزین در بازار آتی، قیمت‌ها بیش از پیش افزایش یابد. همچنین پیش‌بینی شده است رسیدن فصل تابستان و افزایش مسافرت‌های تابستانی، نیز بر قیمت بنزین در این کشور بیافزاید. گفته می‌شود افزایش قیمت‌ها می‌تواند تا دوهزار دلار هزینه سالانه بر هزینه‌های یک خانواده آمریکایی اضافه کند.

قیمت متوسط بنزین در آمریکا تقریبا دو برابر سال گذشته است. تحلیلگران بازار تحریم نفتی روسیه و تعطیلی برخی پالایشگاه‌های آمریکا در دوره همه‌گیری کرونا را از عوامل افزایش قیمت بنزین در آمریکا دانسته اند.

تورم نیز در آمریکا به رکوردی تازه رسید که در ۴۰ سال گذشته بی سابقه است. تازه‌ترین آمار‌ها نشان می‌دهد تورم در این کشور به ۷.۹ درصد رسیده است.

اروپا در یک قدمی شورش های خیابانی

افزایش قیمت سوخت در هفته های اخیر یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی به شمار می‌رود که اروپا با آن مواجه شده است.

با افزایش بهای جهانی نفت خام قیمت فرآورده‌های نفتی نیز بشدت افزایش پیدا کرده و بیشترین فشار بر شهروندان اروپایی و آمریکایی وارد خواهد شد، چرا که آنها مالیات بسیار سنگینی برای هر لیتر سوخت پرداخت می‌کنند.

در پی افزایش شدید قیمت و در حالی‌که دستمزدها همراه با نرخ تورم بالا نرفته است، اعتراض و اعتصاب کامیون داران در بسیاری از کشورهای اروپایی و به‌ویژه اسپانیا بالا گرفته است.

 

کشورهای غربی برای آن که بتوانند با این بحران مقابله کنند یا باید شهروندان را ناچار به مصرف کمتر بنزین کنند که امکانش نیست (مثلاً بنزین را مثل ایران سهمیه بندی کنند!) یا آن که مالیات را کاهش دهند چراکه با توجه به تورم شدید سال‌های گذشته و کاهش قدرت خرید مردم کسی توانایی خرید بنزین لیتری چند دلار را ندارد. این موضوع چوب دو سر برای این کشورها است که آن‌ها را با بحران شدیدی مواجه خواهد کرد. شورش‌های اجتماعی که این بار دلایل اقتصادی دارد گریبان این کشورها را خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا