ضربه به هپکو با واردات ماشین آلات دست دوم به کشور

ابوالفضل روغنی مدیر عامل اسبق هپکو درباره حمایت دولت از این شرکت و سرنوشت فعلی آن اظهار کرد: هپکو یکی از شرکت های پیشرو در خاورمیانه و افتخار کشور در حوزه تولید ماشین آلات راه سازی بود. اصل ۴۴ و خصوصی سازی مشمول حال هپکو شد و واگذاری این شرکت به بخش خصوصی را به همراه داشت.

به محض واگذاری این شرکت به بخش خصوصی دولت اولین تشکیلاتی بود که شروع به آسیب زدن به هپکو کرد. دولتی که ادعای خصوصی سازی دارد تمام شرکت‌ها را به محض واگذاری تضعیف می‌کند؛ درست مثل اتفاقی که برای هپکو افتاد. او ادامه داد: تا زمانی که هپکو در اختیار دولت بود، با نظام تعرفه‌ای و جلوگیری از واردات از آن حمایت می‌کرد و به صورت تکلیفی به شهرداری و وزارت راه و شهرسازی محصولات آن را می‌فروخت. به محض واگذاری هپکو تمام این دست‌های حمایتی برداشته شد و تعرفه‌ها به حداقل میزان ممکن رسید و نتیجه آن ورود سهل و آسان ماشین آلات دست دوم به کشور بود.

روغنی گفت: در حوزه ماشین آلات راه سازی این موضوع جا افتاده است که با گذشت ۲ تا ۳ سال از عمر یک محصول، افت قیمت شدیدی پیدا می‌کند؛ محصولاتی که در این حوزه ۲۰۰ هزار دلار قیمت داشته باشد ممکن است بعد از ۳ سال به قیمت ۴۰ هزار دلار برسد. ماشین آلات دست دوم می‌توانند با یک پنجم قیمت وارد کشور شوند در حالی که فقط ۳ سال از عمر آن‌ها گذشته و برای ۵۰ سال می‌توانند کار کنند. با واردات ماشین های دست دوم ضربه‌ای اساسی به این شرکت وارد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا