بهادرانی: افزایش ۵۳ درصدی مالیاتها با درآمد مردم تناسب ندارد

مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: جمع درآمد مالیاتی مصوب در سال گذشته ۸۹۴ هزار میلیارد تومان بود كه ۹۰ درصد آن وصول شد و امسال ۱۳۶۴ هزار میلیارد تومان (۵۳ درصد رشد) كل مالیاتی است كه باید دریافت شود.

ابراهیم بهادرانی مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مهم ترین چالش‌های اصلاح نظام مالیاتی در راستای جهش تولید اظهار كرد: پرداخت مالیات لازم است اما باید به اندازه باشد درغیراین صورت به سرمایه گذاری و تولید لطمه می‌زند و كاهش اشتغال و معضلات اجتماعی و افزایش واردات و نوسانات در عرضه و در نهایت تورم را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: قانون مالیات یك قانون مادر است به این معناكه باید برای مردم امنیت اقتصادی و امنیت اجتماعی ایجاد كند اما اگر ما از این مطلب غافل شویم سرمایه گذاری كاهش پیدا خواهد كرد.

مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران تأكید كرد: مالیات ستانی باید به اندازه‌ای باشد كه سود معقول و منطقی برای تولیدكننده به وجود بیاید و راه برای سرمایه گذاری مردم نیز هموار شود.

بهادرانی با تصریح بر اینكه افزایش مالیات برای بخش تولید و سرمایه گذاری در بودجه با وضعیت اقتصادی كشور تناسب ندارد گفت: جمع درآمد مالیاتی مصوب در سال گذشته ۸۹۴ هزار میلیارد تومان بود كه ۹۰ درصد آن وصول شد و امسال ۱۳۶۴ هزار میلیارد تومان، كل مالیاتی است كه باید دریافت شود و این یعنی ۵۳ درصد رشد.

وی ادامه داد: مالیات در كشورهای دیگر معمولاً صرف زیرساخت‌ها می‌شود و دولت هم در قبال آن جوابگو است در كشور ما هم هزینه‌های عمرانی باید از محل مالیات‌ها تأمین شود و در عین حال هزینه‌های جاری كاهش پیدا كند.

مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران عدم اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی را عامل دولتی ماندن اقتصاد عنوان كرد و گفت: اصلاح این راه اشتباه زمانی ممكن خواهد بود كه فضای كسب و كار برای مردم آسان شود از جمله اینكه مالیات‌ها را منصفانه بگیریم.

بهادرانی همچنین درمورد وضعیت بورس و مالیات هم اینطور گفت: در حال حاضر معافیت بورس حذف شده و به رقم‌های بالاتر اختصاص پیدا كرده و همین موجب شده كه مردم سرمایه‌های خود را از بازار سرمایه خارج كنند.

در ادامه برنامه، دكتر پیمان دارابیان مشاور مالیاتی و مدیرعامل موسسه آموزشی اتاق تهران گفت: نظام مالیاتی ما در رویه‌های اجرایی باید به سمت و سویی برود كه مردم قلباً دوست داشته باشند كه مالیات بپردازند.

وی افزود: اگر مالیات مطابق قانون و به شكل صحیح و با عدالت از مردم ستانده شود مردم زودتر قانون را درك و از آن تبعیت می‌كنند و هزینه‌های تمكین از آن را هم می‌پردازند.

این مشاور مالیاتی با تأكید بر اینكه عدم وابستگی بودجه به نفت به واسطه افزایش فشار بر مودیان آشكار و خوشنام حاصل نمی‌شود گفت: دولت باید پایه‌های مالیاتی پنهان را پیدا كند و از آنها مالیات بگیرد.

دارابیان خاطرنشان كرد: یكی از پر مسئولیت ترین و كم اجرترین وظایف دنیا و پاسخگوترین سمت‌ها فعالیت در موقعیت تشخیص مالیات سازمان امور مالیاتی است بنابراین كارمندان این سازمان تقصیری ندارند و لذا رویه‌های اجرایی سازمان امور مالیاتی باید از بالا به پایین نقد شود.

منبع: برنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا